Halaman

Isnin, 10 Disember 2012

Detik itu muncul juga

Alhamdulillah.

Selepas beberapa kali tertangguh, akhirnya keputusan Sayembara Fiksyen Sains dan Teknologi Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Kumpulan Utusan musim kedua telah diumumkan tanggal 6 Disember 2012 yang lalu. Angin-angin yang bertiup asalnya membawa khabar yang keputusan sepatutnya diumumkan pada bulan Jun, sebelum ditangguh ke bulan Oktober, dan akhirnya menjadi kenyataan minggu lalu.

Kali ini tidak ada pemenang hadiah utama. Hadiah kedua diperoleh oleh orang lama sayembara, Sri Rahayu Mohd Yusop dengan karya Equilibria. Karya saya iaitu Detik dianugerahkan tempat ketiga. Sementara itu, pemenang utama musim pertama iaitu Amer Hmzah L. Kadir dengan karya ID berserta dua lagi karya iaitu Bekamorfosis karya Jali Haji Kenoi dan Di Sebalik Dinara karya Dayang Noor memperoleh hadiah penghargaan oleh penganjur. Di samping itu, penganjur juga menganugerahkan Hadiah Galakan kepada Faridah Abdul Hamid untuk karya "Timpani" (walaupun karya ini tidak diterbitkan.

Memandangkan sayembara ini dianjurkan bersama oleh Kumpulan Utusan, maka pastinya akhbar Utusan Malaysia dan Mingguan Malaysia memberikan liputan acara ini. Saya menemui tiga artikel berikut:


Saya bersyukur kerana penyertaan pertama saya di dalam mana-mana sayembara membuahkan hasil. Idea menghasilkan Detik timbul pada tahun 2008, namun perkembangan penulisannya agak perlahan. Hanya pada tahun 2010 baru saya mula menulis novel ini sebelum disiapkan pada akhir tahun 2011.

Kini, Detik sudah berada di pasaran. Dapatkan naskhah anda.

Tiada ulasan: