Halaman

Selasa, 11 Disember 2012

Apa kata panel hakim mengenai "Detik"?

Penganjur Sayembara Fiksyen Sains dan Teknologi UTM-Kumpulan Utusan musim kedua ada menerbitkan sebuah buku kecil berjudul Mengitari Orbit Sayembara sebagai bahan iringan kepada novel-novel yang diterbitkan. Di dalam buku kecil ini diperincikan, antara lain, mengenai proses penghakiman dan analisis karya pemenang. Bagi saya, buku kecil ini amat berguna kepada sesiapa sahaja yang mahu menyertai sayembara seperti ini untuk memahami proses penilaian dan kriteria-kriteria yang diguna pakai bagi menentukan pemenang.

Antara petikan di dalam buku kecil ini mengenai novel Detik:
Selain itu, salah satu teknologi menarik yang jarang-jarang diterokai oleh penulis lain dibawa dalam "Detik". Takion atau partikel takionik ialah sejenis partikel yang mengikut hipotesis boleh bergerak lebih pantas dari cahaya... Lari daripada penciptaan sedia ada, takion yang digunakan dalam "Detik" berfungsi untuk menerobos masa. Aplikasi baharu ini berupaya mencetuskan polemik dan menarik minat ahli teknologi untuk cuba menzahirkan alat yang dicadangkan. Suatu hari nanti, tidak mustahil mesin penjelajahan masa berasaskan takion akan tercipta dan kemudian menjadi lumrah. Walaupun pencapaian anak Malaysia dalam teknologi ini bersifat imaginatif, inilah yang diharapkan oleh penganjur supaya teknologi baharu dicipta oleh penulis dalam karya mereka." (Halaman 32-35). 
"Detik" mengangkat idea tentang pengembaraan dalam ruang masa. Manusia mempunyai kebolehan dan pengetahuan yang mencukupi untuk merealisasikan impian bergerak dalam ruang masa terasuk untuk melakukan sesuatu sekalipun terpaksa menentang fitrah manusia. Maka, "Detik" yang memaparkan eksperimen ahli sains menguasai perpindahan jasad dalam ruang masa sebagaimana yang diterokai oleh Profesor Dr. Sa'at Akheer melalui Projek Kronos, dengan bantuan rakan-rakan penyelidiknya Dr. Jamilah, Dr. Harichandran dan Dr. May Neat akhirnya menjadi sia-sia... Pengarang dengan halus merumuskan kesilapan manusia menentang kejadian Tuhan dengan membiarkan Makmal Projek Kronos terbakar. (Halaman 43-44). 
Dalam "Detik" pengarang bijak membina struktur naratifnya. Cerita yang dimulakan dengan cebisan kertas amaran kematian Awwal sudah berjaya membina rasa ingin tahu. Setiap peristiwa dalam jaluran plotnya dibina secara fungsional, ertinya tiada unsur yang membazir. Susunan peristiwa tertib, dan cerita bergerak secara sempurna dari tahap ke tahap melalui hubungan sebab dan akibat. Keseimbangan yang diperagakan membuktikan berlakunya pertukangan kreatif yang dirancang di sebalik penggarapannya. (Halaman 44-45).

Saya mengharapkan agar petikan-petikan di atas menjadi "pembuka selera" bagi penggemar novel untuk mendapatkan novel Detik. Saya juga mengalu-alukan sebarang pandangan yang membina demi memperbaiki mutu penulisan saya.

Tiada ulasan: