Halaman

Sabtu, 12 Jun 2010

Projek penulisan

Walaupun saya "menyepi" dari dunia blog untuk satu waktu yang agak lama, saya sebenarnya tidak berhenti dari menulis.

Seperti yang saya coretkan di dalam catatan sebelum ini, saya sedang giat menulis sambungan kepada Transgenesis: Bisikan Rimba yang saya harap mampu saya siapkan sebelum berakhir tahun ini. Mungkin, dan ini satu doa daripada saya, sambungan ini akan menemui peminat pada awal 2011 nanti. Insya-Allah akan diterbitkan oleh PTS Fortuna juga seperti Transgenesis: Bisikan Rimba. Buat masa ini, saya merujuk kepada sambungan kisah ini sebagai "Transgenesis 2". Saya belum dapat memikirkan judul yang lebih lengkap. Andai ada yang punya cadangan, harap dapat dipanjangkan kepada saya. Status: 25% siap ditulis.

Saya juga sedang menyiapkan, pada waktu senggang yang agak terhad, sebuah lagi novel. Genre novel ini masih fiksyen sains. Tajuk tentatif ialah "Detik". Saya belum putuskan ke mana akan dihantar naskhah ini apabila siap nanti. Status: 30% siap ditulis.

Kira-kira dua bulan yang lalu, saya juga mendapat undangan menulis cerpen daripada Dewan Sastera. Terus terang saya katakan, saya sebenarnya lebih selesa menulis novel berbanding cerpen. Namun, atas permintaan, saya telah usahakan satu cerpen bertajuk "Mencari Cahaya di Bumi Sakura", yang insya-Allah akan terbit di dalam keluaran Dewan Sastera bulan Julai nanti.

Susulan daripada cerpen ini, pada hari Khamis yang lepas, saya telah mendapat panggilan daripada pihak Dewan Bahasa dan Pustaka yang mengundang saya menulis dua cerpen lagi. Satu bagi Dewan Siswa dan satu lagi bagi Dewan Kosmik. Insya-Allah saya akan cuba tunaikan undangan menulis ini.

Satu kisah yang sudah saya siap tulis sepenuhnya ialah "Menagih Janji Langit Malam". Kisah ini terlalu panjang untuk cerpen dan terlalu pendek untuk novel. Saya masih menyimpan manuskrip ini, dan saya tidak pasti kepada siapa perlu dihantar kisah ini. Sahabat penulis, Hani Ismail, mencadangkan supaya saya mengembangkan kisah ini supaya menjadi novel yang sesuai untuk bacaan remaja. Mungkin cadangan beliau ini yang paling baik untuk saya terokai nanti.

Itulah sedikit sebanyak projek penulisan yang sudah siap, sedang diusahakan dan bakal dimulakan. Doakan semoga saya diberikan ilham, kesihatan dan kekuatan untuk terus berkarya.

Tiada ulasan: